‘Mijn werk is heel dynamisch: elke klant en elke zending is anders’

‘Toen ik 2,5 jaar geleden voor DHL Freight aan de slag ging, had ik geen kennis van transport en logistiek. Maar dat vonden ze niet erg; affiniteit met klantcontact was veel belangrijker. Ik werd met open armen ontvangen en mijn collega’s namen genoeg tijd om me in te werken. De hulp die ik nodig had om dit werk goed te kunnen doen, kreeg ik ook echt. Ongeacht de drukte, er schuift altijd iemand bij je aan als je ergens niet uitkomt.’

Klantcontact van A tot Z

‘Ik werk voor de afdeling Customer Experience op de Key Account Desk, en ben daarmee het aanspreekpunt voor de key accounts van DHL Freight. Ik hou de zendingen in de gaten, check of alles goed loopt en of er geen vertraging is. Ook maak ik rapportages voor onze klanten. Hierin houden we bij hoe snel DHL Freight levert, hoe we omgaan met vertragingen en hoe we structurele fouten oplossen. Ook staan er verbeterpunten in voor de klant. Het is eigenlijk een soort verslag van het leverproces van A tot Z.’
‘Maandelijks zitten we met elke klant om de tafel, dan bespreken we hoe alles gaat en of we dingen kunnen verbeteren in onze service. Daarnaast verwerk ik de orders, schakel ik met de operationele afdelingen en word ik gebeld voor ad-hoczaken, voornamelijk spoedgevallen. Een vrachtwagen die ergens is gestrand, bijvoorbeeld.’

Zelf problemen oplossen

‘Mijn werk is heel dynamisch, elke klant en elke zending is anders. Ik heb veel verantwoordelijkheid. Als de klant een verzoek heeft, denk ik eerst zelf na: welke mogelijkheden zijn er? Kom ik er niet uit, dan overleg ik met collega’s van andere afdelingen. Ik vind die vrijheid in mijn werk ontzettend belangrijk.’
‘Op de Key Account Desk werken we met 21 mensen. Het is een diverse club: jong en oud, man en vrouw. We zijn een hecht team, laatst gingen we met z’n allen barbecueën. De avond eindigde zelfs met karaoke.’
Zelf problemen oplossen

Ruimte voor ambities

‘Het leuke is dat je bij DHL Freight makkelijk kan doorgroeien, ook naar andere afdelingen. Ik startte bij Customer Service, waar we de inkomende telefoontjes van onze kleinzakelijke klanten behandelen. Al gauw schoof ik door naar de Key Account Desk. Uiteindelijk wil ik doorgroeien en zelf leidinggeven, het liefst al over een paar jaar. Collega’s begeleiden in hun werk en op persoonlijk vlak, dat lijkt me wel wat. Samen kijken hoe ze hun vaardigheden kunnen verbeteren, of ze op hun plek zijn in het team en of er andere afdelingen zijn waar ze ervaring op willen doen. Mijn huidige werk is een goed opstapje naar zo’n functie, ik leer nu van alles op operationeel gebied en weet inmiddels veel over het reilen en zeilen van DHL Freight.’
‘Ik volg nu een opleiding operationeel management, waarin we leren over management skills. Als je bij DHL Freight laat zien dat je verder wilt groeien, word je daarin volledig ondersteund. Ik heb een supervisor met wie ik praat, maar ook de HR-afdeling helpt me waar nodig. Binnen dit bedrijf wordt ambitie beloond.’