'Samenwerken met Singapore of Shanghai, dat gaat heel makkelijk'

‘Wat is het geheim van goed klantcontact? Hou het persoonlijk, wees bereikbaar en schets een goed beeld van wat je wél en niet kunt leveren. Die transparantie stellen klanten echt op prijs. Dat maakt het prettig en efficiënt om met ons te werken.”

Van schip naar klant

“Mijn afdeling regelt de import bij DHL Global Forwarding: dus alle inkomende zeevracht. Van over de hele wereld komen containers naar Rotterdam toe. Als ze in de haven aankomen, moet de douane ze eerst controleren. Dan moeten de documenten ‘ingeklaard’, waarbij de importeur de nodige invoerrechten, heffingen en belastingen moet afdragen. Is dat geregeld, dan kan de container per schip of truck naar zijn eindbestemming. Ons werk draait dus echt om de klanten. Die bepalen waar en wanneer de vracht geleverd moet; wij verzorgen de rest.”

Manusje van alles

“We doen belangrijk werk, maar ik heb zelf geen enorme verantwoordelijkheden. Ik ben 22 jaar, studeer nog en kwam jaren geleden als piepjonge stagiair bij DHL binnen. Ik ondersteun vooral de afdeling. Dat betekent checks uitvoeren, mails sturen en rondbellen – dat soort klusjes. Heel divers, dat maakt het leuk. En goed te combineren: als ik een keer toetsweek heb, kan ik zo een dagje extra vrij krijgen. Dan neemt iemand anders mijn werk van me over. DHL is daar gelukkig heel flexibel in.”

Klein bedrijf binnen een héél groot bedrijf

“Als je bij DHL Global Forwarding rondloopt, voelt dat heel vertrouwd: we kennen elkaar goed en werken gezellig samen. Maar soms merk je opeens dat we eigenlijk één afdeling binnen een héél groot bedrijf zijn. Het kan zomaar voorkomen dat je een formulier moet controleren bij het team in Singapore of Shanghai. DHL is gigantisch, bedenk je je dan, maar toch ben je gewoon collega’s. Samenwerken met de andere kant van de wereld, dat gaat heel makkelijk. Al moet je natuurlijk wel rekening houden met het tijdsverschil.”

Goede doorgroeimogelijkheden

“Bij mijn studie Bedrijfskunde leer ik nadenken over procesverbetering. Dat kan ik ook bij DHL toepassen: er zijn altijd mogelijkheden om nóg slimmer of efficiënter te werken. Voor mijn afstudeeropdracht mag ik een ‘bottleneck’ proberen op te lossen bij DHL. Een mooie kans, maar de details mag ik nog niet verklappen. Het laat in ieder geval zien dat ik de mogelijkheid krijg om te groeien. Bijvoorbeeld naar een functie in de procesverbetering, of misschien ooit naar een managementrol. Er zijn bijna elke week interne vacatures, dus opties genoeg. Ook in het buitenland, al moet ik nog zien of dat er ooit van komt.”
“Maar wat me vooral aanstaat bij DHL is de prettige sfeer. De chemie tussen collega’s is erg goed. We kunnen heel serieus werken, mooie gesprekken voeren en soms even poolen in de kantine. Gewoon een topteam!”