NIEUWE BAAN IN HET NIEUWE NORMAAL

‘Ik beheer de klanten van DHL in de Benelux met een omzetwaarde vanaf 1 miljoen. Dat doe ik sinds het najaar van 2020. Midden in de coronatijd aan een nieuwe baan beginnen, dat is natuurlijk spannend! Als je met z’n allen op kantoor zit, leer je elkaar bij de koffieautomaat vanzelf kennen. Normaal worden er ook allerlei inwerkactiviteiten georganiseerd, zoals een dagje meerijden met een bezorger en meekijken op het sorteercentrum. Die hou ik nog even tegoed.’
‘Om snel wegwijs te worden, heb ik veel online producttrainingen gevolgd. En ik kreeg een eigen buddy, een directe collega voor alledaagse vragen. Die heb ik wel een paar keer in het echt gezien. Net als m’n manager trouwens, daar had ik wandelmeetings mee. Dat is toch fijner dan digitaal.’

PLEK GEVONDEN OM TE GROEIEN

‘Mijn portfolio bestaat uit bedrijven in de sector Engineering, Manufacturing & Automotive. Dan moet je denken aan producenten en verkopers van bijvoorbeeld zonwering, televisieschermen of radioapparatuur. Of producten als motoronderdelen voor boten. Ik zat hiervoor al in de logistiek, maar dan in food & beverage. Ik werkte bij een kleinere organisatie en wilde me graag verder ontwikkelen, dus was op zoek naar een werkgever waar ik mijn ambities meer kon najagen. Mijn vriend kwam deze vacature bij DHL tegen. Ik wist eigenlijk meteen: dit wil ik.’
PLEK GEVONDEN OM TE GROEIEN
'Mijn werk draait zeker niet alleen om verkoop. Ook als klanten hun webshop willen uitbreiden, kloppen ze bij mij aan.'

DE TOEKOMST VAN PAKKETBEZORGING

‘Tijdens m’n sollicitatie was er veel aandacht voor de persoonlijke klik. Er werd echt gekeken of onze visies matchten. Een van de vragen was bijvoorbeeld hoe ik denk dat de toekomst van pakketbezorging er in het algemeen uit gaat zien. In mijn ogen verlopen alle bestellingen straks online. Winkels zullen blijven bestaan, maar veranderen in ‘inspiratieplekken’. Waar je naartoe gaat om een product te ‘ervaren’. Door de lockdown zag je dat al gebeuren: alles kan digitaal, behalve je broek passen of voelen hoe die bank zit. In de sector Engineering, Manufacturing & Automotive zal dat net iets anders gaan. Wat je daar vooral ziet, is dat B2B-bedrijven zich steeds meer gaan richten op consumenten. De focus verlegt zich langzaam richting de eindgebruiker. Daarin speelt e-commerce een belangrijke rol.

De taak van vervoerders is zorgen dat kopers hun spullen de volgende dag in huis hebben. Met zo veel mogelijk bezorgflexibiliteit. Dit bleek allemaal goed aan te sluiten bij de vooruitblik van DHL. Wat mij weer aansprak, is de duurzame missie van DHL om elektrisch te vervoeren en extra ServicePoints toe te voegen, zodat mensen hun bestelling dicht bij huis kunnen afhalen. Die drive was voor mij doorslaggevend.’

KLANTEN VOORUIT HELPEN MET LOGISTIEK ADVIES

‘Ik werk op de salesafdeling, maar mijn werk draait zeker niet alleen om verkoop. Veel meer om relaties opbouwen en zorgen dat klanten tevreden blijven. Met kwartaalmeetings houden we een vinger aan de pols. En als er iets aan de hand is, ben ik hun eerste aanspreekpunt. Dat betekent dat ik moet weten wat er speelt op de markt, en welke diensten van DHL hier het beste bij aansluiten.

Ook als klanten hun webshop willen uitbreiden, kloppen ze bij mij aan. We beginnen altijd met de vraag: naar wat voor groei ben je op zoek? Onlangs was er een klant die z’n e-commerce binnen de Benelux wilde vergroten. In zo’n adviestraject is het handig als onze operationele afdelingen direct worden aangehaakt. Dat was voor mij als nieuwkomer even zoeken, maar zo leer je de lijnen binnen de organisatie wel snel kennen. Uiteindelijk hebben we samen bekeken welke logistieke uitbreiding voor deze klant het beste zou passen. Er bleken meer pick-upmomenten nodig en ze wilden ook graag op zondag aanleveren. Het is mooi om klanten zo vooruit te helpen.’

ALLE RUIMTE VOOR INITIATIEFNEMERS

‘Ik zit hier inmiddels helemaal op m’n plek. Naast de uitgebreide begeleiding, wordt er tijdens de inwerkperiode van je verwacht dat je zelf initiatief neemt. Bel mensen op, leer de organisatie kennen, die is tenslotte best groot en complex. Zo zit ik ook wel in elkaar, dus dat ging bij mij vrij vlot. Wat enorm heeft geholpen: als ik met collega’s een kennismakingsgesprek had, dan namen ze daar écht de tijd voor. Iedereen vertelde zo enthousiast over z’n werk. Dan voel je je meteen betrokken. Alsof ik er al maanden werkte!’

MIS NOOIT EEN INTERESSANTE JOB